VOORKOMEN 8,23 % van de aardkost (tot 16 km diepte) bestaat uit aluminium; het is het derde element in rangorde van voorkomen. De belangrijkste mineralen zijn:
albiet
| NaAlSi3O8 | aluminiet
| Al2(SO4)(OH)4.7H2O | aluniet of aluinsteen
| K2SO4.Al2(SO4)3.4Al(OH)3 | alunogeen
| Al2(SO4)3.17H2O | bauxiet
| AlOx(OH)3-2x, 0<x<1 | beryl
| Be3Al2Si6O18 | chioliet
| Na5Al3F14 | corundum
| Al2O3 | diaspoor
| AlO(OH) | gibbsiet
| Al(OH)3 | kaoliniet of porseleinaarde
| Al2Si2O5(OH)4 | kryoliet of ijssteen
| Na3AlF6 | mica
| {Na,K,Ca,Mg}{Al,Mg,Fe,Li}2-3{Si,Al}4O10{OH,F}2 | orthoklaas
| KAlSi3O8 | petaliet
| LiAlSi4O10 | spinel
| MgAl2O4 | topaas
| Al2SiO4(F,OH)2 | turkoois
| CuAl6(PO4)4(OH)8.4H2O | zeoliet
| geen vaste formule; verhouding (Al+Si):O = 1 : 2 |
WINGEBIEDEN De belangrijkste wingebieden voor bauxiet, de grondstof van aluminium, liggen in Guinee, Australië, Brazilië, Rusland, Jamaica, Mali, Guyana, Kameroen, Griekenland, Ghana, Indonesië, Suriname, Tadzjikistan, India, de Verenigde Staten van Amerika, Dominicaanse Republiek, Sierra Leone, Slovenië, Montenegro, Bosnië-Herzegovina, Hongarije, Frankrijk en vele Afrikaanse landen.
NAAM De naam is afgeleid van het Latijnse alumen, wat bitter betekent. De naam is gegeven vanwege de bittere smaak van aluinsteen, dat in de Oudheid door Egyptenaren, Grieken en Romeinen werd gebruikt als bloedstelpend middel. Ook bij het verven van wol en het leerlooien werd aluin toegepast. Sir H. Davy stelde de naam aluminum voor (de naam die in Noord-Amerika nog steeds gebruikt wordt in officiële publicaties), in 1925 werd deze gewijzigd in aluminium. De naam van het belangrijkste erts, bauxiet, is afkomstig van het plaatsje Les Baux in Zuid-Frankrijk, waar dit mineraal (in 1821 door P. Berthier) voor het eerst werd gevonden.
ONTDEKKING Aluminium werd door Sir H. Davy als element herkend, maar hij slaagde er niet in het als metaal te isoleren.
BEREIDING VROEGERAluminium werd in 1825 - in zeer onzuivere vorm - voor het eerst bereid door H. C. Oersted. Hij reduceerde watervrij aluminiumchloride met kalium(amalgaam). In 1854 werd het door H. E. Sainte-Claire Deville in redelijk zuivere vorm verkregen door elektrolyse van natriumaluminiumchloride (NaAlCl4). Het metaal was in die tijd zo zeldzaam dat het, samen met de kroonjuwelen, werd geëxposeerd. Keizer Lodewijk Napoleon gebruikte bij officiële staatsbezoeken een aluminium bestek. In 1886, na de uitvinding van de dynamo door de Belg Z. Gramme in 1871, ontwikkelden P. L. T. Héroult en C. M. Hall een elektrolyseproces met koolstofelektroden, waarbij aluminiumoxide werd opgelost in gesmolten kryoliet (Na3AlF6). Op deze wijze kon zuiver aluminium in grotere hoeveelheden worden verkregen.
BEREIDING NU Bauxiet (Al2O3) wordt, na een aantal fysische bewerkingen, bij hoge temperatuur en druk (250 °C, 35.105 Pa) opgelost in geconcentreerde natronloog, waarbij het aluminiumoxide oplost: Al2O3 + 3 H2O + 6 OH- → 2 Al(OH)63- De vloeistof wordt vervolgens gescheiden van de vaste stof (onoplosbare delen van het bauxiet, zoals zand en ijzeroxide) en afgekoeld, waarbij aluminiumhydroxide {Al(OH)3} neerslaat: Al(OH)63- → Al(OH)3 + 3 OH- Het vrijkomende loog wordt weer gebruikt voor het oplossen van bauxiet. Na reinigen wordt het aluminiumhydroxide bij hoge temperatuur (ca. 975 °C) omgezet in aluminiumoxide, dat wordt opgelost in o.a. gesmolten kryoliet (Na3AlF6), waarna elektrolyse plaatsvindt:
- pool: Al3+ + 3 e- → Al (4x) + pool: 2 O2- → O2 + 4 e- (3x) Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een elektrolysevat van koolstof (in een metalen omhulsel), dat als kathode dient, en van een anode van koolstof (grafiet). Het grafiet van de anode reageert met een deel van de vrijkomende zuurstof, waarbij koolstofdioxide ontstaat. De anode wordt hierdoor sterk aangetast en moet regelmatig worden vervangen. Het gevormde aluminium is vloeibaar en wordt afgetapt. Het wordt - na eventueel toevoegen van andere metalen om een gewenste legering te verkrijgen -, in 'broodjes' gegoten, die bewerkt kunnen worden (tot plaat, buis, profiel, enz.). De bereiding van aluminium vereist zeer veel energie - voor één ton aluminium is ongeveer 13.500 kWh energie nodig! - en kan alleen plaatsvinden als er goedkope elektriciteit beschikbaar is. Vanwege de zeer goedkope energie in het Midden-Oosten en het Golfgebied wordt in die landen, bijv. in Qatar steeds meer aluminium geproduceerd. India is hierbij een belangrijke leverancier van het benodigde bauxiet. De herverwerking van aluminium kost slechts 5 – 10 % van de energie die nodig is voor nieuw aluminium en neemt daarom een steeds belangrijker plaats in. De wereldproductie bedraagt ruim 28 miljoen ton per jaar, waarvan 8 miljoen ton door herverwerking.
Legeringen Door toevoeging van andere metalen aan aluminium worden eigenschappen, zoals sterkte, corrosiebestendigheid, enz., vrijwel ‘op maat gesneden’ voor het beoogde gebruik. De legeringen worden aangeduid met nummers: groep | gelegeerd met | toepassingen, o.a. | 1000 | - | folie, beplating | 2000 | koper | vliegtuigbouw, constructiemateriaal | 3000 | mangaan | gevelbeplating | 5000 | magnesium | constructiemateriaal | 6000 | magnesium, silicium | constructiemateriaal (goed lasbaar) | 7000 | zink | constructiemateriaal, m.n. voor zwaardere, dragende constructies |
Supersterk aluminium Vloeibaar aluminium dat zeer snel afkoelt (in microseconden!), heeft andere eigenschappen dan gewoon aluminium. Door z’n bijzondere structuur heeft het een sterkte die vergelijkbaar is met titaan. Dit proces was lange tijd alleen op laboratoriumschaal mogelijk, maar is nu ook op industriële schaal toepasbaar. Het supersterke aluminium wordt toegepast voor schaatsen, fietsen, automotoren, golfclubs en materiaal voor bergbeklimmers.
TOEPASSINGEN EN TOELICHTING Raam, deur, kozijn Aluminium is licht en sterk en daardoor geschikt als constructiemateriaal. Bovendien is het resistent tegen atmosferische invloeden omdat het een vrijwel ondoordringbaar laagje aluminiumoxide vormt, dat beschermt tegen verdere oxidatie. Door anodiseren wordt het aluminium niet alleen beter beschermd, maar krijgt het ook een fraai uiterlijk. Aluminium kozijnen, deuren, gevelplaten, enz., vergen bijzonder weinig onderhoud. Het gebruikte materiaal is meestal gelegeerd met 0,7 % magnesium en 0,4 % silicium. In zwaardere constructies wordt aluminium steeds meer toegepast, bijvoorbeeld bij olieplatforms en bruggen. Het schuifdak van de Amsterdam Arena is van aluminium.
Folie, tube Aluminium is bijzonder geschikt als verpakkings- en beschermingsmateriaal. Het is niet adsorberend, niet giftig, corrosiebestendig en laat geen lucht door. Bovendien is het zeer buigzaam. Het wordt gebruikt in de vorm van blik, tube (dikke folie) of folie (bijv. voor gebruik in de keuken of als wikkel voor chocolade, snoep, e.d.). Folie kan zeer dun worden gemaakt, tot ca. 6 mm).
Kabel Aluminium heeft een redelijk geleidingsvermogen (specifiek geleidingsvermogen ca. 61 % van dat van koper), is bijzonder licht en corrosiebestendig. Het wordt toegepast als kabel in hoogspanningsleidingen. Meestal wordt een legering gebruikt met ongeveer 97,9 % aluminium en een geringe hoeveelheden koper, magnesium, chroom en silicium.
CD Het reflecterende laagje op een CD bestaat meestal uit aluminium. Oorspronkelijk werd zilver gebruikt, maar dit kan gemakkelijk aangetast worden door zwavelverbindingen uit de lucht of uit het verpakkingsmateriaal.
Vuurwerk Zowel in siervuurwerk als in knal- en flitsvuurwerk wordt poedervormig aluminium gebruikt, waardoor bij het ontbranden een helder wit licht ontstaat. Voor zogenoemde sproei- en watervaleffecten wordt aluminiumgries toegepast met een deeltjesgrootte van max. 40 m. Zowel zuiver aluminium als mengsels met magnesium (max. 50 %) zijn geschikt.
Drankblikje Drankblikjes worden steeds meer gemaakt van een aluminiumlegering met enkele procenten (max. 5 %) magnesium. De hoeveelheid geproduceerde blikjes wordt geschat op ongeveer 100.000.000.000 jaar. De recycling begint op gang te komen, momenteel wordt ieder blikje ongeveer 3 x hergebruikt.
Auto Aluminium is licht, heeft een grote treksterkte, een goede warmtegeleiding en is goed giet- en walsbaar. Het wordt in vele auto-onderdelen verwerkt, bijvoorbeeld het motorblok, de cilinderkoppen, het carter, de zuigers, het chassis en de wielen. Ook wordt het gebruikt voor reflectoren (95 % terugkaatsend vermogen) en decoratieve onderdelen zoals omlijstingen en handgrepen. Zowel zuiver aluminium als aluminiumlegeringen zijn hiervoor geschikt. Steeds meer auto’s worden uitgerust met aluminium carrosserieonderdelen. De eerste auto met een volledige aluminium carrosserie werd in 1994 door Audi op de markt gebracht. De gemiddelde personenauto bevat ongeveer 70 kg aluminium. De gewichtsbesparing die hierdoor wordt bereikt is goed voor een beter acceleratie- en remvermogen, terwijl het brandstofgebruik afneemt. Bij het beroepsgoederenvervoer wordt aluminium steeds meer toegepast, bijvoorbeeld voor de bouw van vracht- en tankwagens.
Metro Bij de constructie van rijtuigen voor metro, tram, trein, TGV of HST, enz., worden aluminium profielen en carrosserieonderdelen gebruikt. Naast legeringen wordt steeds meer gebruik gemaakt van Hylitepanelen. Dit zijn zogenoemde sandwichpanelen met een laag polypropeen tussen twee lagen aluminium. Deze panelen leveren een gewichtsbesparing van 50 % t.o.v. staal. Om dezelfde reden werden voor de HST zeer lichte en sterke wielstellen van aluminium ontwikkeld. In de scheepsbouw wordt steeds meer gebruik gemaakt van aluminium(legeringen), omdat het materiaal licht en sterk is en corrosiebestendig. Zowel in de nieuwe generatie hogesnelheidsveerboten, als in (wedstrijd)jachten, reddings-, politie- en loodsboten wordt aluminium steeds meer toegepast. Een snelle boot met een lichte romp blijkt op den duur goedkoper. De bouw van grote, snelle veerboten is mogelijk, dankzij speciale constructietechnieken met aluminium (Al-Mg-Mn en Al-Mg-Si-legeringen).
Vliegtuig (raket) Voor vliegtuig- en raketonderdelen worden naast de eisen ten aanzien van sterkte en gewicht, ook zware eisen gesteld aan corrosie- en hittebestendigheid. Legeringen, met aluminium als hoofdbestanddeel worden veelvuldig toegepast. Het aluminium wordt gelegeerd met koper en magnesium, maar ook met titaan, zirkonium, vanadium en andere metalen, afhankelijk van de toepassingen. Vliegtuigvleugels worden gemaakt van een legering, bestaande uit Mg, Al en Zn. Deze legering is 20 % lichter dan puur aluminium en goed bestand tegen corrosie. Ook romp, landingsgestel en trap zijn van een dergelijke legering gemaakt. Een andere veel gebruikte legering bestaat uit magnesium met 6 % aluminium, 3 % zink en 0,2 % mangaan (ook zirkonium wordt gebruikt, ca. 0,7 %). Voor een groot vliegtuig is meer dan 100 ton aluminiumlegering nodig. Ongeveer 80 % van het gewicht van de Airbus en de nieuwe Boeings bestaat uit aluminiumlegering. Voor de Concorde wordt hiduminium RR58 gebruikt, een legering van aluminium (92,5 %), koper (2,2 %), magnesium (1,5 %), ijzer (1,2 %), nikkel (1,1 %), silicium (1,2 %) en mangaan, zink, lood en tin (samen 0,3 %). Legeringen met lithium leveren een betere verhouding tussen sterkte en gewicht en worden veel toegepast in militaire toestellen. In de vliegtuigindustrie wordt meer en meer gebruik gemaakt van zeer licht en brandwerend plaatmateriaal, dat is opgebouwd uit lagen aluminium en vezel (bijvoorbeeld koolstofvezel, glasvezel of een supersterke vezel zoals Twaron®).
Tandprothesecement Als tandprothesecement o.a. voor vullingen wordt aluminiumfluorsilicaatglas gebruikt. Het is ondoordringbaar en heeft goede mechanische eigenschappen.
Waterzuivering Voor de zuivering van zwembad- en rioolwater wordt aluminiumsulfaat {Al2(SO4)3} gebruikt. Door deze stof toe te voegen wordt het colloïdaal opgelost vuil, zoals resten van algen, bacteriën en huidschilfers, dat niet via de filters uit het water kan worden gehaald, verwijderd. Bij het oplossen treden de volgende reacties met water op:
3 Al3+ + 2 PO43- + 6 H2O → (AlOH)3(PO4)2 +3 H3O+
| en:
| Al3+ + 6 H2O → Al(OH)3 + 3 H3O+
| Al3+ + 4 H2O → Al(OH)2+ + 2 H3O+
| 2 Al3+ + 4 H2O → Al2(OH)24+ + 2 H3O+
|
De gevormde aluminiumdeeltjes destabiliseren de colloïdale oplossing, waardoor er grote vlokken ontstaan (flocculatie). De ontstane neerslag wordt afgefiltreerd. Troebel (zwembad)water kan men eenvoudig laten uitvlokken door toevoeging van ca. 1 g aluminiumsulfaat per m3 water.
VERDERE TOEPASSINGEN Toepassingen als niet-ontleedbare stof (element) of als legering: anti-afkoelingsfolie (o.a. voor te vroeg geboren baby's, sporters en slachtoffers van ongevallen) biervaten brandstof in de ruimtevaart bruggen, lichtmasten, ladders, pijpleidingen capsules voor flessen computerschijven cryogeenvaten cunial (legering van Cu, Ni, Al; wordt o.m. gebruikt voor scheepsschroeven) jaloezieën keukengerei kleurstof voor bv. suikerwaren (E173) kunstvoorwerpen (bijv. beeld van Eros op Picadilly-Circus in Londen) munten (aluminiumbrons) rails (o.a. voor HST) raketbrandstof (o.a. in de vaste brandstof voor de ‘boosters’ van de Spaceshuttle) rijwielen, zeilboten, schepen, caravans roestwerende verf rolluiken schrijfmachines, stofzuigers soldeer spiegels en reflectoren velgen (met 7 – 10 % Si; of met Mg/Zn: zie 12 – Magnesium) verf (metallic) woning- en utiliteitsbouw (gevelplaten, enz.)
Toepassingen als ontleedbare stof (verbinding): aardewerk
| | Al2O3 | | | Al2(SiO3)3 | additief voeding
| | NaAl(SO4)2 | aftershave
| | KAl(SO4)2.12H2O | antitranspiratiemiddel in deodorant
| | Al2(OH)5Cl | | | AlZr(OH)5Cl | | | AlCl3 | betonverdichter/-verharder (o.a. bij bruggen en stuwdammen)
| | NaAlO2 | bindmiddel voor keramiek
| | AlPO4 | | | Al(H2PO4)3 | brandwerend middel
| | Al(CH3COO)3 | cement
| | bauxiet | cement voor toepassingen bij hoge temperaturen
| | Al2O3 | chromatografie (dunne laag)
| | Al2O3 | cosmetica
| | Al(C17H35COO)3 | | | Al(OH)3 | | | Al2(SiO3)3 | desinfectans in cosmetica
| | Al(HCOO)3 | desinfecteren van hout
| | AlCl3 | drager voor katalysatoren
| | Al2O3 | drukinkt (toevoeging)
| | Al(C17H35COO)3 | email
| | Na3AlF6 | extractiemiddel bij de opwerking van splijtstofstaven van kernreactoren
| | Al(NO3)3 | fixeren van textielverf
| | Al(HCOO)3 | geneesmiddel bloedstelpend middel
| | KAl(SO4)2.12H2O | gorgeldrank, keeltablet, voetpoeder | | KAl(SO4)2.12H2O | neutraliseren van maagzuur | | Al2O3 | zalf tegen jeuk | | Al(OH)(CH3COO)2 / Al(OH)2(CH3COO) | evt. gemengd met wijnsteenzuur | | COOH-CHOH-CHOH-COOH | glas
| | Na3AlF6 | hulpmiddel om kunststof uit gietvorm te halen
| | Al(C17H35COO)3 | insecticide
| | Na3AlF6 | katalysator bij de olieraffinage
| | Al2O3 | | | Al2O3.(SiO2)x | katalysator bij organische syntheses
| | AlCl3 | keramiek
| | AlF3 | | | Al(OH)3 | | | Al2O3 | | | Al2O3 | | | Na3AlF6 | keramiek met hoge warmtegeleiding t.b.v. elektronica
| | AlN | kleuren van textiel
| | Al(CH3COO)3 | | | Al(OH)3 | kristal voor monochromatisch (laser)licht
| | Y3Al5O12 | | | gedoteerd met Nd-verbindingen | laboratoriumkroezen
| | AlN | leerlooien
| | Al(NO3)3 | leerlooien (zeemleer)
| | KAl(SO4)2.12H2O | melkglasbereiding
| | Na3AlF6 | mond- en gorgelwater
| | KAl(SO4)2.12H2O | ongediertebestrijding (m.n. in de scheepvaart)
| | AlP | papier
| | Al(C17H35COO)3 | | | NaAlO2 | papierlijm
| | KAl(SO4)2.12H2O | pigment in cosmetica
| | bauxiet | porselein
| | Al2O3 | | | Al2(SiO3)3 | raffinage van metalen
| | Na3AlF6 | schuurpoeder
| | Al2O3 | slijppoeder
| | bauxiet | | | Al(OH)3 | slijpsteen
| | bauxiet | smeermiddel
| | Al(C17H35COO)3 | tandpasta
| | Al(OH)3 | | | Al2O3 | toevoeging aan verf
| | Al(C17H35COO)3 | vlamvertrager
| | Al(OH)3 | vlamwerend maken van tapijt
| | bauxiet | vloeimiddel bij het smelten van metalen
| | AlF3 | vloeimiddel bij keramiek, email, glas
| | AlPO4 | vulmiddel (voor kunststof en gummi)
| | Al(OH)3 | vulmiddel voor papier, gummi, kunststof, verf
| | Al2(SiO3)3 | vuurvaste steen
| | Al2(SiO3)3 | | | Al2O3 | waterafstotend maken van textiel
| | Al(HCOO)3 | waterdicht maken van textiel
| | Al2(SO4)3 | | | KAl(SO4)2.12H2O | waterdicht maken van textiel en leer
| | Al(C17H35COO)3 | wondzalf en -poeder
| | KAl(SO4)2.12H2O | zeepbereiding
| | NaAlO2 |
|